„Mám rád všechny,“ říká o hracích strojcích autor nové výstavy v Českém muzeu hudby

19.07.2012 | Jak se připravovala výstava Kouzelné hrací strojky? V online rozhovoru jste se ptali jejího autora Petra Baloga.

Detail kolovrátku s opičí kapelou

Ve čtvrtek 19. 7. 2012 od 11:00 se mohli návštěvníci našeho portálu ptát na vše, co je zajímá ohledně hracích skříněk, orchestrionů, flašinetů a dalších automatofonů. V online rozhovoru jim odpovídal Petr Balog, jeden z autorů nové výstavy s názvem Kouzelné hrací strojky.

Připravit výstavu není jednoduché. Jádro realizačního týmu tvoří cca 10 pracovníků Národního muzea a na celém projektu se podílí více jak 20 lidí. Od prvotního nápadu po realizaci trvala příprava výstavy 6 měsíců.

Přestěhovat některé větší kusy chce hodně obezřetnosti. Přesunutí menšího orchestrionu si například vyžádá alespoň 4 osoby. Ale i drobnější strojky mohou kurátory potrápit. Občas totiž není snadné uvést složité  propracované mechanismy do provozu. Podle Petra Baloga se to však vždy nakonec povede „rozlousknout“.

Výsledek stojí za to. Prohlédnout si můžete více jak 60 automatofonů a 50 doprovodných exponátů z Evropy a USA rozdělených podle základních typů. A některé si vyzkouší i sami návštěvníci. „Můžete oslovit kustoda a ten Vám ukáže jak se hrací stroj spouští. Jedná se o polyfon a dva orchestriony. Doslova zahrát si pak můžete na automatický klavír-pianolu a také na grooveboxy - elektronické automatofony,“ doporučuje Petr Balog.

A jaký strojek si autor výstavy nejvíce oblíbil?
„Mám skutečně velkou radost, že máme tu čest vystavovat Trauttmansdorffské hodiny z pražského Klementina. Jsou to jedny z mála (a to v celosvětovém měrítku) existujících renesančních hodin s automatizovanou zvonkohrou a automatonem (kokrhající kohout). Dále jsou to švýcarské hrací skříně (pro jejich nádherný zvuk), černoušek-hráč na banjo a kolovrátek s opičí kapelou. Já vlastně nevím..já mám rád fakt všechny.


 

(per)