04.01.2017 | Když se řekne retro, většinu lidí okamžitě napadne široká sukně ke kolenům s bohatou spodničkou. Tato pro 50. léta typická móda zvýrazňující ženskost se i nyní těší velké oblibě. Linie vycházela z kolekce slavného návrháře Christiana Diora, prezentované na počátku roku 1947.
Dobová fotografie z taneční zábavy. Zdroj: Národní muzeum
Po válečném strádání bylo potřeba nabrat nový dech. Bohaté sukně v prodloužené délce z barevných látek měly pomoci zapomenout na všeobecnou poválečnou bídu a vrátit do šatníku žen eleganci a smyslnost. Důraz byl kladen na útlý pas, kterého ženy mohly dosáhnout za pomoci korzetu. Pas ještě více zvýrazňovala široká sukně do půli lýtek ušitá z několika metrů látky. Hlavně v Americe se stal oblíbený srdíčkový výstřih zvýrazňující dekolt.
Módní fotografie, Milena 1947.
V módě byla jak vodová, tak foukaná ondulace. Při tzv. vodové se vlhké vlasy natáčely na natáčky, což vlasy neničilo a umožňovalo variabilitu účesu. Během foukané ondulace se vln dosahovalo pomocí horkého vzduchu. Do módy přišly kratší vlasy a tzv. studená vlna neboli chemická preparace. Oblíbené se staly také tupírované účesy, kterých ženy dosahovaly pomocí laků na vlasy.
V Československu nebyla nová móda přijata s nadšením. Stát potřeboval látky primárně na vývoz a nebylo tedy žádoucí, aby si ženy šily sukně z velkého množství materiálu.
Ostatně ideální pracující žena měla mít na sobě košili, pracovní kalhoty a šátek, to bylo oblečení, které se hodilo jak na práci v zemědělství, tak do průmyslu.
Teprve po roce 1956, po XX. sjezdu Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, skončily snahy diktovat ženám módu z ideologického hlediska a šatníky československých žen se tak mohly otevřít i západním trendům. Ne však v takové míře, v jaké by si ženy jistě přály. Pracující žena si mohla obléknout košilové šaty s praktickou kostkou nebo proužkem.
Na ženu, která se oblékla příliš elegantně, se nezřídka snesla vlna kritiky za kapitalistické návyky. Nejvíce touhy žen limitoval nedostatek látek a malý výběr v obchodech. Džíny po vzoru amerických filmových hvězd či elegantní lodičky na jehlovém podpatku byly naprosto nedostatkovým sortimentem. A tak je československá móda 50. let symbolizována nejen s ženskostí, ale i s gumovými galošemi, zvanými „šedý mor“, či praktickým kabátem „hubertusem.“
Dobová fotografie z obchodu s látkami. Zdroj: Národní muzeum
V dnešní době je retro móda spojována nejčastěji právě s americkou módou 50. let, odkazující k nespoutané době rock´n´rollu a elektroswingu. Například pin-up styl, plný barevných látek s puntíky či výraznými vzory s bohatou sukní, nebo drsnější rockabilly či psychobilly styl, ve kterém hrají svoji úlohu i tetování v retro stylu, zvířecí motivy na oblečení či různě našité přezky či řetízky.
Více o historii módy se můžete dočíst v nové knize Národního muzea od Miroslavy Burianové a kol. „Móda v kruhu času“.
(EK)
HistorieArcheologie Historie Hudba Lidová kultura Mimoevropské kultury Osobnosti Přírodní vědy Rekonstrukce Restaurování Rukopisy a tisky Umění Vánoce Výstavy
Muzeum 3000, zpravodajský portál Národního muzea, odhaluje jedinečná tajemství. Více se dozvíte zde!