10.12.2013 | Na jaře tohoto roku začalo Národní muzeum rozšiřovat nabídku vzdělávacích programů pro veřejnost. Za tímto úspěchem stojí Pavlína Honzíková z Historického muzea Národního muzea, která velmi stála o nové spolupracovníky. V rozhovoru přibližuje, jak funguje spolupráce s externími lektory.
Čemu se externí lektoři v Národním muzeu nejvíce věnují?
Externí lektoři při Historickém muzeu pracují od března 2013, a jsou proto seznámeni se stálou nabídkou vzdělávacích programů pro školy i s expozicemi. Toho jsem využila a zapojila jsem je i do přípravy nových programů pro školy či do organizace a realizace příměstských táborů při Národním muzeu. Rozšíření nabídky doprovodných aktivit vede především k zvýšení atraktivity expozice a posílení návštěvnosti objektů Národního muzea.
V kterých objektech Národního muzea působí?
Externí lektoři (nebo spíš lektorky, protože lektor je u nás zatím jen jeden) při Historickém muzeu se spolupodílejí na chodu doprovodných vzdělávacích programů pro školy, které se realizují v Národním památníku na Vítkově, Národopisném muzeu – Musaionu, v Památníku Františka Palackého a Františka Ladislava Riegera a částečně i v Nové budově Národního muzea. Díky nim jsme schopni poskytovat širší spektrum služeb veřejnosti a tyto služby vykonávat ve větším rozsahu. Jedná se především o doprovodné programy pro školy a komentované prohlídky pro veřejnost.
Mezi externími lektory najdeme především absolventy historie, politologie, etnologie či dějin umění, což vyplývá ze zaměření expozic spadajících právě pod Historické muzeum.
Kolik externích lektorů v současnosti spolupracuje s Historickým muzeem Národního muzea?
Nyní je u nás trvale 5 externích lektorů, což je počet, který nám umožňuje pokrýt naše vzdělávací doprovodné aktivity i vyvíjet nové typy programů. Zároveň komunikace v menším týmu není příliš komplikovaná.
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Velkou výzvou je pro nás tvorba cyklu přednášek pro seniory v Národopisném muzeu – Musaionu. Senioři jsou cílovou skupinou, které jsme se prozatím komplexně nevěnovali, ale vidíme v ní velký potenciál. Proto bych ráda ve spolupráci s externími lektory vytvořila cyklus přednášek zaměřených na lidové tradice a lidovou kulturu v Národopisném muzeu – Musaionu, kterého by se mohli účastnit aktivní senioři, a vytvořit jim tak přirozené místo setkávání. Věřím, že toto místo by pro ně mohlo být zároveň velmi atraktivní, protože národopisná expozice odkazuje na tradice a zvyky, jejichž proměny měli senioři možnost během svého života zažít.
Dalším společným cílem je vytvoření historického kroužku pro děti při Národním muzeu, který by v nich rozvíjel zájem o minulost a provedl je vždy určitým úsekem českých či světových dějin v závislosti na navštíveném objektu a expozici.
KAM DÁL?
Cyklus Film a muzeum učí poznávat dějiny 20. století
Zážitek v hlavní roli: řetězové provádění na zámku
(dan)
Archeologie Historie Hudba Lidová kultura Mimoevropské kultury Osobnosti Přírodní vědy Rekonstrukce Restaurování Rukopisy a tisky Umění Vánoce Výstavy
Muzeum 3000, zpravodajský portál Národního muzea, odhaluje jedinečná tajemství. Více se dozvíte zde!