Afrika plná masek – IV. díl

10.01.2017 | Ve sbírkách Náprstkova muzea se nachází soubor několika jorubských masek gelede z Nigerie. První masky tohoto typu se dostaly do muzea v roce 1925 v rámci pozůstalosti obchodníka s korálky.

Cílem masek gelede je oslava ideálních vlastností žen a mužů. Jorubové věří, že ženy mají v sobě dvě síly. Pozitivní síla se nazývá ase a negativní,  jež je spojena s neplodností, se jmenuje aje.  Zatímco aje je zdraví velmi nebezpečná, ase dokáže uzdravovat.

O původu masek koluje mnoho mýtů. Podle jednoho velká matka Yemoja nemohla mít děti. V průběhu věštby ifa se dověděla, že musí tančit s kovovými náramky, aby mohla otěhotnět. Bohyně vše podle věštby vykonala a porodila dvě děti. První přišel na svět syn  Efe a druhé dítě byla dívka Gelede, která se velmi podobala své matce. Bohužel obě děti Yemoji nemohly mít vlastní potomky a tak bylo třeba opět vykonat rituál. Nyní  se již nejednalo pouze o tanec s kovovými náramky, ale bylo třeba tančit s dřevěnými maskami na hlavách. Aby lidstvo nevyhynulo, bylo třeba tento rituál opakovat každý rok. 

Nezanedbatelnou úlohou masek gelede je udržovat harmonii v komunitě.  Vystoupení masek má dvě částí odpolední, kdy se masky objevují po dvojicích a upozorňují nebo dokonce zesměšňují některé sociální jevy, a z nočního představení, kdy vystupují nejen masky s antropomorfními motivy, ale také se zoomorfními. Postavy zvířat na maskách mají znázorňovat boj a moc ve společnosti. Tanečník v masce svými pohyby na tyto vlastnosti upozorňuje a zdůrazňuje jejich význam pro celou společnost. V maskách gelede vystupují pouze muži. Tanečník nenosí jen masku, ale také velmi barevný oděv z několika vrstev.


Kam dál?

Video: Afrika plná masek - III. díl

Tajemná moc afrických fetišů

(EK)

Mimoevropské kultury