26.10.2017 | Emil Holub podnikal své cesty s ambicí objevovat a prozkoumávat dosud neprobádaná území Afriky. Toužil stanout mezi věhlasnými africkými cestovateli, kteří se zapsali do dějin objevování černého kontinentu. Cílem jeho cest bylo procestování celé Afriky od jižního pobřeží až po severní.
Hráč na kalebasu (kmen Lozi) – Holubův akvarel a ilustrace v Holubově cestopisu. Zdroj: Národní muzeum
První africkou cestu (1872–1879) ovšem ukončila malárie, která cestovatele zachvátila během plavby po řece Zambezi.
Archeologické nálezy v Holubově zápisníku „Tagebuch –Reisen“. Zdroj: Národní muzeum
Obě africké cesty je možné označit za vědecko-výzkumné podniky. Metodu vědecké práce, vycházející ze zásad pozitivizmu, si Holub vyzkoušel již v mládí, když zkoumal okolí Pátku a Libochovic prostřednictvím nejrůznějších vědních oborů, především archeologie, botaniky, zoologie, ale také historie, statistiky apod. Součástí vědecké práce výzkumníka bylo vytváření sbírek, jejich třídění a popis, ostatně už Holubův první dochovaný vědecký zápisník obsahuje soupis jeho archeologické sbírky, čítající několik set předmětů.
Svou metodu dovedl k dokonalosti během svých afrických cest, z nichž přivezl mimořádně bohaté a různorodé sbírky, kterými se proslavil. Pozoruhodným svědectvím jeho cest je ale také soubor několika set kreseb a akvarelů. Holub byl zručný kreslíř, s citem pro barvu i detail. O jeho kreslířském umu svědčí už např. záznam přednášek z anatomie z dob univerzitních studií, malebnými obrázky doplnil i svůj první vědecký zápisník.
Holubova ilustrace z dob vysokoškolských studií k přednáškám ze srovnávací anatomie. Zdroj: Národní muzeum
Kresby a akvarely z jeho afrických cest sice stojí přece jen vedle sbírek poněkud stranou zájmu, přesto stojí za pozornost, protože zachycují obraz Afriky, jak ji viděl a měl možnost poznat a zaznamenat právě Emil Holub.
Dutoitspan (Kimberley) ve skicáři Emila Holuba. Zdroj: Národní muzeum
Během cest do afrického vnitrozemí si v rychlosti tužkou zhotovoval drobné skicy na proužky papíru. Obrázky průběžně čísloval a ve svých denících na ně v příslušných pasážích pod tímto číslem odkazoval. Nalezneme zde zobrazení rostlin, hub, zvířat, archeologických artefaktů, krajinných scenérií, staveb apod. Prostřednictvím kreseb zachytil osobitým způsobem život mnoha kmenů žijících v oblasti dnešní Botswany, Zimbabwe a jižní části Zambie. K některým kresbám se později vrátil a pečlivě je přepracoval v podobě akvarelu.
Dochovalo se jich několik desítek, většina z nich je uložena v Holubově osobním fondu v Archivu Náprstkova muzea, další uchovává Africké muzeum dr. Emila Holuba v Holicích. Některé akvarely jsou opařeny datací, na několika z nich je zároveň uvedeno i datum vytvoření původní sklicy.
Skica domorodého kováře (kmen Lozi) a pečlivě provedený akvarel. Zdroj: Národní muzeum
Dřevěné a dýňové nádoby (kmen Lozi). Zdroj: Národní muzeum
Svá etnografická pozorování zpracoval v monografii Eine Culturskizze des Marutse- Mambunda- Reiches, která rovněž obsahuje množství ilustrací podle Holubových kreseb, opět však pouze černobílých. V celé své kráse zřejmě zazářily barevné akvarely pouze při Holubových výstavách a přednáškách. Jejich patrně největší prezentace se uskutečnila v roce 2002 na výstavě Afrika očima Emila Holuba, která se konala ve spolupráci s Národní knihovnou a na níž byl představen reprezentativní výběr z Holubových kreseb a akvarelů..
Autorem textu je Martin Šámal z Náprstkova muzea asijských, afrických a amerických kultur.
Dřevěné a dýňové nádoby (kmen Lozi). Zdroj: Národní muzeum
(EK)
Mimoevropské kultury