Ukřižování Krista jako ikonografický motiv

30.03.2015 | Největší křesťanský svátek roku se blíží. Ukřižování Ježíše Krista, které si připomínáme o Velikonocích, je jedním z nejslavnějších uměleckých motivů. Ve sbírkách Národního muzea se nachází podivuhodné lidové podmalby na skle se zobrazením ukřižovaného Ježíše.

Detail lidové podmalby na skle z oblasti Chebska, která zobrazuje Boží hrob.  Chebská oblast byla známá v 19. století výrobou obrázků malovaných různými barevnými odstíny od šedé až po černou barvu, tzv. grisaille. Jejich produkce byla omezena krátkým časovým obdobím ve druhé polovině 19. století (zdroj: Národní muzeum)

Příprava na nejvýznamnější křesťanský svátek začíná už na Popeleční středu, tedy čtyřicet dní před Velkým pátkem. Nejvýznamnější z celého období je ale až poslední Pašijový týden, kdy se tematizuje příběh umučení a zmrtvýchstání Ježíše Krista. Na Zelený čtvrtek se připomíná Poslední večeře Páně a po ní následující Ježíšovo zatčení, soud, bičování a vynesení rozsudku k Ježíšovu ukřižování. Na Velký pátek byl Ježíš podle tradice ukřižován a zemřel. Bílá sobota je posledním postním dnem. Ten den večer začíná slavnost vzkříšení Ježíše Krista. Podle křesťanské tradice začíná v tuto noc nový život očištěný utrpením.

Ukřižování Krista je jedním z ústředních křesťanských motivů a proto nepřekvapí, že se objevuje jako častý námět i v lidovém umění, které uchovávají také Etnografické sbírky Národního muzea. Pozoruhodný je zejména soubor podmaleb na skle s náboženskou tématikou.

FOTOGALERIE:

gallery

Mezi podmalbami na skle s motivem ukřižování se nejstarší datuje do 1. poloviny 19. století. Je na ní Ježíš nesoucího kříž a pochází z německých řemeslných dílen v Augsburku. Většina podmaleb s tematikou ukřižování se datuje do 2. poloviny 19. století a pochází z nejrůznějších regionů – ze Slezska, východního Slovenska, Pošumaví, Pohoří nebo Chebska. Pro každý region je typické něco jiného – na Chebsku to byla tzv. grisaille, malba různými odstíny od šedé až po černou barvu, pro část obrázků ze Slezska byla typická rumělka a na pozadí měkce modelované velké květy, v Pošumaví se objevila technika tzv. eglomise, neboli rytí do zlaté nebo stříbrné folie. Více detailů a informací najdete v obou fotogaleriích.

FOTOGALERIE:

gallery

 

 

(dan)