Pražská muzejní noc: Nenechte si ujít už osmou úpravu Smetanovy Vltavy

04.06.2012 | Vltava, jak ji neznáte, pořad, který se stal v průběhu Pražských muzejních nocí v Muzeu Bedřicha Smetany již tradicí. A nejinak tomu bude i o letošní Pražské muzejní noci.

Muzeum Bedřicha Smetany sídlí na vltavském břehu.

Díky tomuto velmi oblíbenému a návštěvníky vyhledávanému pořadu jsme měli možnost se seznámit s Vltavou v nejrůznějších, někdy až překvapivých verzích, včetně úpravy samotného Bedřicha Smetany.

Od roku 2005 tato Smetanova druhá symfonická báseň z cyklu Má vlast zde zazněla již sedmkrát. Poprvé ji v úpravě Stanislava Štěpána zahrál nad Vltavou před sochou Bedřicha Smetany Pražský akordeonový a klávesový orchestr PRAKO při ZUŠ Praha 8 Klapkova. V roce 2006 přednesla Vltavu Zbyňka Šolcová v transkripci Hanuše Trnečka (1858-1914) pro sólovou harfu.

V roce 2007 vystoupilo Duo Jan Machat a Alena Grillová s úpravou Jana Machata pro příčnou flétnu a klavír, v roce 2008 pak duo Jana a Lubomír Havlákovi s úpravou pro dvoje housle od Josefa Žemly (1884-1954), v roce 2009 kvintet zobcových fléten Flauto Libeniensis s úpravou současného skladatele Vojtěcha Mojžíše. V roce 2010 přednesl Daniel Wiesner virtuózní úpravu Jindřicha Kàana z Albestů (1852-1926) pro klavír a v roce 2011 zahráli Marie a Daniel Wiesnerovi Vltavu ve Smetanově vlastní úpravě pro čtyřruční klavír.

gallery item video
Zbyňka Šolcová hraje transkripci Vltavy od Hanuše Trnečka pro sólovou harfu

gallery item video
Daniel Wiesner hraje virtuózní úpravu Vltavy od Jindřicha Kàana z Albestů pro klavír

Letos zahraje Vltavu plzeňsko-karlovarský kvartet

Letos uslyšíme Vltavu ve výjimečném obsazení pro virtuózní klavír a smyčcové kvarteto v úpravě Jana Mařáka. Provedení se ujala klavíristka Hana Milevová a plzeňsko-karlovarský PiKap Quartet. Připomeňme, že houslista Jan Mařák (1870-1932) byl žákem Antonína Bennewitze (1833-1926).

Kromě působení v Národním divadle na místě koncertního mistra se celý život věnoval výuce na Pražské konzervatoři. Vychoval několik vynikajících houslistů, mezi které patří především Váša Příhoda (1900-1960, který koncertoval po celém světě. Dalšími pak byli Kitty Červenková, Stanislav Novák, Marie Hlouňová a Emil Leichner.

Představme hudebníky, kteří se ujali nastudování této virtuózní Mařákovy úpravy pro jediné provedení na letošní Pražské muzejní noci v Muzeu Bedřicha Smetany.

Hana MILEVOVÁ vystudovala klavír na konzervatoři v Plzni u prof. Jindřicha Durase, pak pokračovala na AMU v Praze u prof. Pavla Štěpána a doc. Miroslava Langera. Během studia se zúčastnila řady soutěží a interpretačních kurzů v Čechách i v zahraničí. Již od mládí se věnuje komorní hře a doprovodům. Po studiích řadu let učila na konzervatoři v Plzni, nyní pedagogicky a umělecky působí v Karlových Varech.

Jak vznikl "Pi-Kap"?

Klasické smyčcové kvarteto, jehož název Pi-Kap je odvozen z prvních slabik jmen prvního houslisty a violoncellisty. Toto smyčcové kvarteto je složeno z hudebníků, jejichž životy jsou těsně spjaty s Karlovými Vary a Plzní. Dlouholetá umělecká spolupráce a láska jednotlivých členů ke komorní hře, datující se již od studentských let, vedla v roce 2000 ke vzniku tohoto tělesa. Soubor rád poznává nové rozměry komorní hudby a stále zůstává společná touha - muzicírovat.

PiKap Quartet: zleva Miljo Milev, Lenka Šimandlová, Martin Kaplan, Petr Pitra

Jednotliví hudebníci PiKap Quarteta jsou vynikající profesionálové na svůj nástroj. Na první housle hraje Martin KAPLAN, absolvent pražské AMU, koncertní mistr operního orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni a též pedagog na plzeňské konzervatoři, na druhé housle pak Lenka ŠIMANDLOVÁ, též absolventka plzeňské konzervatoře a koncertní mistr druhých houslí v Karlovarském symfonickém orchestru (dále jen KSO).

Na violu se představí Miljo MILEV, opět absolvent plzeňské konzervatoře a violista KSO, kromě violy ovládá hru na české dudy. A na violoncello bude hrát Petr PITRA, absolvent konzervatoře teplické a brněnské JAMU, dnes především sólista a koncertní mistr KSO a člen mnoha komorních souborů.

PiKap Quartet s pravnukem Bedřicha Smetany Petrem Heyduškem (uprostřed) po koncertě 13. března 2012 v Muzeu B. Smetany, kdy zazněl Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e-moll "Z mého života".


PiKap Quartet absolvoval za několik let své existence řadu vystoupení na našich i zahraničních pódiích, procestoval mnohé země jako např. Itálii, Anglii, Francii, Faerské ostrovy, Švédsko, Španělsko a USA. Na podzim roku 2004 absolvovalo kvarteto koncertní turné po Islandu, vystoupilo na čtyřech celovečerních samostatných koncertech, které byly ve všech větších městech tohoto ostrova: Akureyri, Egilstadir, Vestmannaeyar - Heimaey, i v hlavním městě Reykjavíku, kde byl zařazen do celoročního koncertního cyklu mezi věhlasnými světovými umělci i soubory a prezentoval se v prestižním sále pro komorní hudbu.

Na všech koncertech uvedl díla českých autorů a jak česká hudba tak i její provedení se setkalo s velikým a nadšeným ohlasem náročného publika. Kromě těchto koncertů hrálo ještě na řadě výchovných koncertů, aby se mohli žáci islandských škol seznámit s českou hudbou, a to nejen klasickou, protože na těchto koncertech zazněla i hudba lidová. Tento ansámbl se podílel na natočení CD renesančního souboru Chairé a v současné době připravuje natočení vlastního profilového CD.

(NM)