04.06.2012 | Vltava, jak ji neznáte, pořad, který se stal v průběhu Pražských muzejních nocí v Muzeu Bedřicha Smetany již tradicí. A nejinak tomu bude i o letošní Pražské muzejní noci.
Díky tomuto velmi oblíbenému a návštěvníky vyhledávanému pořadu jsme měli možnost se seznámit s Vltavou v nejrůznějších, někdy až překvapivých verzích, včetně úpravy samotného Bedřicha Smetany.
Od roku 2005 tato Smetanova druhá symfonická báseň z cyklu Má vlast zde zazněla již sedmkrát. Poprvé ji v úpravě Stanislava Štěpána zahrál nad Vltavou před sochou Bedřicha Smetany Pražský akordeonový a klávesový orchestr PRAKO při ZUŠ Praha 8 Klapkova. V roce 2006 přednesla Vltavu Zbyňka Šolcová v transkripci Hanuše Trnečka (1858-1914) pro sólovou harfu.
V roce 2007 vystoupilo Duo Jan Machat a Alena Grillová s úpravou Jana Machata pro příčnou flétnu a klavír, v roce 2008 pak duo Jana a Lubomír Havlákovi s úpravou pro dvoje housle od Josefa Žemly (1884-1954), v roce 2009 kvintet zobcových fléten Flauto Libeniensis s úpravou současného skladatele Vojtěcha Mojžíše. V roce 2010 přednesl Daniel Wiesner virtuózní úpravu Jindřicha Kàana z Albestů (1852-1926) pro klavír a v roce 2011 zahráli Marie a Daniel Wiesnerovi Vltavu ve Smetanově vlastní úpravě pro čtyřruční klavír.
Zbyňka Šolcová hraje transkripci Vltavy od Hanuše Trnečka pro sólovou harfu
Daniel Wiesner hraje virtuózní úpravu Vltavy od Jindřicha Kàana z Albestů pro klavír
Letos zahraje Vltavu plzeňsko-karlovarský kvartet
Letos uslyšíme Vltavu ve výjimečném obsazení pro virtuózní klavír a smyčcové kvarteto v úpravě Jana Mařáka. Provedení se ujala klavíristka Hana Milevová a plzeňsko-karlovarský PiKap Quartet. Připomeňme, že houslista Jan Mařák (1870-1932) byl žákem Antonína Bennewitze (1833-1926).
Kromě působení v Národním divadle na místě koncertního mistra se celý život věnoval výuce na Pražské konzervatoři. Vychoval několik vynikajících houslistů, mezi které patří především Váša Příhoda (1900-1960, který koncertoval po celém světě. Dalšími pak byli Kitty Červenková, Stanislav Novák, Marie Hlouňová a Emil Leichner.
Představme hudebníky, kteří se ujali nastudování této virtuózní Mařákovy úpravy pro jediné provedení na letošní Pražské muzejní noci v Muzeu Bedřicha Smetany.
Hana MILEVOVÁ vystudovala klavír na konzervatoři v Plzni u prof. Jindřicha Durase, pak pokračovala na AMU v Praze u prof. Pavla Štěpána a doc. Miroslava Langera. Během studia se zúčastnila řady soutěží a interpretačních kurzů v Čechách i v zahraničí. Již od mládí se věnuje komorní hře a doprovodům. Po studiích řadu let učila na konzervatoři v Plzni, nyní pedagogicky a umělecky působí v Karlových Varech.
Jak vznikl "Pi-Kap"?
Klasické smyčcové kvarteto, jehož název Pi-Kap je odvozen z prvních slabik jmen prvního houslisty a violoncellisty. Toto smyčcové kvarteto je složeno z hudebníků, jejichž životy jsou těsně spjaty s Karlovými Vary a Plzní. Dlouholetá umělecká spolupráce a láska jednotlivých členů ke komorní hře, datující se již od studentských let, vedla v roce 2000 ke vzniku tohoto tělesa. Soubor rád poznává nové rozměry komorní hudby a stále zůstává společná touha - muzicírovat.
Jednotliví hudebníci PiKap Quarteta jsou vynikající profesionálové na svůj nástroj. Na první housle hraje Martin KAPLAN, absolvent pražské AMU, koncertní mistr operního orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni a též pedagog na plzeňské konzervatoři, na druhé housle pak Lenka ŠIMANDLOVÁ, též absolventka plzeňské konzervatoře a koncertní mistr druhých houslí v Karlovarském symfonickém orchestru (dále jen KSO).
Na violu se představí Miljo MILEV, opět absolvent plzeňské konzervatoře a violista KSO, kromě violy ovládá hru na české dudy. A na violoncello bude hrát Petr PITRA, absolvent konzervatoře teplické a brněnské JAMU, dnes především sólista a koncertní mistr KSO a člen mnoha komorních souborů.
PiKap Quartet absolvoval za několik let své existence řadu vystoupení na našich i zahraničních pódiích, procestoval mnohé země jako např. Itálii, Anglii, Francii, Faerské ostrovy, Švédsko, Španělsko a USA. Na podzim roku 2004 absolvovalo kvarteto koncertní turné po Islandu, vystoupilo na čtyřech celovečerních samostatných koncertech, které byly ve všech větších městech tohoto ostrova: Akureyri, Egilstadir, Vestmannaeyar - Heimaey, i v hlavním městě Reykjavíku, kde byl zařazen do celoročního koncertního cyklu mezi věhlasnými světovými umělci i soubory a prezentoval se v prestižním sále pro komorní hudbu.
Na všech koncertech uvedl díla českých autorů a jak česká hudba tak i její provedení se setkalo s velikým a nadšeným ohlasem náročného publika. Kromě těchto koncertů hrálo ještě na řadě výchovných koncertů, aby se mohli žáci islandských škol seznámit s českou hudbou, a to nejen klasickou, protože na těchto koncertech zazněla i hudba lidová. Tento ansámbl se podílel na natočení CD renesančního souboru Chairé a v současné době připravuje natočení vlastního profilového CD.
(NM)
Archeologie Historie Hudba Lidová kultura Mimoevropské kultury Osobnosti Přírodní vědy Rekonstrukce Restaurování Rukopisy a tisky Umění Vánoce Výstavy
Muzeum 3000, zpravodajský portál Národního muzea, odhaluje jedinečná tajemství. Více se dozvíte zde!