Jak vypadal automobil Ferdinanda d´Este?

06.12.2012 | Na výstavě Monarchie, která se otevírá už 13. prosince 2012 v Nové budově Národního muzea, najdete i osobní parní automobil, který patříval Františku Ferdinandovi d´Este.

 

Osobní parní automobil od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring „B“ objednala  c. k. dvorní kancelář v roce 1902 pro Ferdinanda d´Este. Americká Locomobile Company byla založena v roce 1899. Její jméno vzniklo spojením slov "locomotive" a "automobile". Do roku 1903 se soustředila na výrobu malých parních automobilů. Od roku 1904 roce přesedlala na výrobu luxusních automobilů poháněných spalovacím motorem.

Mezi léty 1899 a 1902 firma vyrobila okolo 4 tisíc parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1400 dolarů. Zájem o ně byl zejména mezi příslušníky americké střední třídy. Byly velmi oblíbené, coby relativně levné a tudíž dostupné dopravní prostředky. Jejich karosérie byla obvykle otevřená, s jednou řadou sedadel pro dva pasažéry.

Vůz, který patřil Ferdinandu d´Este byl také poháněn parou. Ta byla vytvářena pomocí benzínového hořáku, což  usnadňovalo provoz tohoto parního stroje (odpadala zdlouhavá činnost roztápění kotle). 

foto: Parovůz Ferdinanda d´Este, osobní parní automobil od firmy Locomobile Company of America, rok 1902

Dvorská kancelář objednala vůz v roce 1902 a zaplatila za něj 2400 dolarů.

První pokusy s parním automobily prováděl už na sklonku 18. století francouzský vynálezce Nicolas Cugnot. V českých zemích prováděl úspěšné pokusy v Praze konstruktér Josef Božek v letech 1815 -1817. Největšího úspěchu se dočkaly parní vozy pro osobní dopravu mezi koncem 19. a prvními dvěma desetiletími 20. století. Poté začaly být vytlačovány automobily se spalovacími motory.

Navštivte výstavu Monarchie, kterou najdete od 13. prosince 2012 v Nové budově Národního muzea, a prohlédněte si osobní parní automobil arcivévody Františka Ferdinanda d´Este, stejně jako řadu dalších předmětů, které patřily císařské rodině! Těšit se můžete třeba na uniformy císaře Františka Josefa I. nebo šaty půvabné císařovny Sissi.

Osobní parní automobil na výstavu zapůjčilo Muzeum starých strojů a technologií.

Prohlédněte si fotografie z příjezdu parního automobilu do Nové budovy Národního muzea gallery

Víte, že existovala i parní Škodovka? Po založení nového automobilního oddělení v plzeňských Škodových závodech zakoupilo roku 1923 vedení podniku licence na parní nákladní automobily firmy The Sentinel Waggon Works Ltd., Shrewsbury, England. Vyraběly se v letech 1924 – 35 pod názvem Škoda Sentinel. Parní motor měl tehdy oproti benzínovému řadu výhod. Jeho provoz byl o polovinu až třetinu levnější, motor měl větší zrychlení, lepší brzdné vlastnosti, malé opotřebení. Nevýhodnou se ale ukázala menší pohotovost, neboť před každou jízdou bylo nejprve roztápět kotel. Tento výkonný, ale pomalý vůz byl dodáván v mnoha verzích: jako valník, jednostranný nebo třístranný sklápěč, klanicový, kropící, popelářský nebo také jako městský omnibus či kolejové vozidlo. Některé exempláře Škody Sentinel sloužily až do poloviny 50. let a byly postupně vyřazovány z provozu pouze kvůli nedostatku náhradních dílů.

 

(dan)