Jak funguje trh s uměním? Debatujte v Národním muzeu

14.03.2014 | Jak funguje trh s uměním? Rozhoduje o úspěchu umělce kvalita díla nebo spíše promyšlený marketing? Další z cyklu debatních večerů "Peníze hýbou světem" se věnuje vztahu peněz a umění.

Čajový servis, Ladislav Sutnar, pro Krásnou jizba (Družstevní práce), 1929-1932

Ve čtvrtek 20. března 2014 od 18.00 se v Nové budově Národního muzea koná další z debat cyklu Peníze hýbou světem. Tentokrát bude zaměřena na Peníze a umění. S diváky budou debatovat generální ředitel TV Barrandov, sběratel umění  Vladimír Železný, ředitelka aukčního domu Dorotheum Praha Mária Gálová, vedoucí katedry produkce DAMU Michal Lázňovský a hudebník, producent, dj a moderátor Jiří Burian.

Podívejte se, jak probíhá aukce v londýnské aukční síni Sotheby´s.

gallery item video

Aukce obrazu Výkřik od malíře Edvarda Muncha. zdroj: AFP / Isifa Image Service.

Na výstavě Peníze najdete i předměty z oblasti užitého umění, které se pravidelně objevují na domácích i zahraničních aukcích. Jmenujme například čajový servis od Ladislava Sutnara, křeslo „zahradní vejce“ Petera Ghyczyho, kubistický lustr od Josefa Gočára a kuřácký stoleček od téhož tvůrce. Obliba užitého umění z 20. století stoupá společně se vzrůstající oblibou "retro" stylu.  

Zahradní vejce

Zahradní vejce  Petera Ghyczyho (NDR, VEB Synthesewerk Schwarzheide ,1968)Svítivě žluté křeslo pojmenované „zahradní vejce“ je dílem maďarského emigranta Petera Ghyczyho. Ghyczy, který opustit Maďarsko po nepokojích v roce 1956, studoval následně na Umělecké Akademii v Düsseldorfu a dále architekturu na univerzitě v Aachen. V roce 1968 stal hlavním designérem firmy Reuter zaměřené na výrobu plastů. Ve firmě se věnoval navrhování nezávislých a unikátních kousků nábytku. Z tohoto období pochází i jeho křeslo známé jako "zahradní vejce."

Zahradní vejce bylo sice navrženo v pro trh v Západním Německu, ale nakonec se vyrábělo na druhé straně železné opony. Východní Německo totiž v tomto období rozvíjelo chemický průmysl a začalo produkovat zboží západních firem. Díky tomu si „zahradní vejce“ Petera Ghyczyho mohli zakoupit i obyvatelé socialistického Československa, i když vzhledem k jeho vysoké ceně se nejednalo o výrobek příliš rozšířený; symbolizoval spíše životní styl tehdejších elit. 

 

Debatujte v Národním muzeu o vztahu peněz a umění

Debaty se zúčastní:


Jiří Burian

Jiří Burian je všestranně talentovaným hudebníkem. Vedle interpretace (zpěv, bicí, kytara) se věnuje i skladbě a psaní textů. Působí ovšem také jako producent, moderátor a dj Rádia 1. Byl či je členem celé řady hudebních uskupení. V posledních letech zaujala zejména indie folková skupina Republic of Two či komediálně laděný rap projektu Kapitán Demo. Jiří Burian se věnuje i skládání hudby pro reklamu.



Mária Gálová

Mária Gálová působí od roku 2003 jako ředitelka pražské pobočky aukčního domu Dorotheum. Ten byl založen již roku 1707 ve Vídni, a patří tak k jedněm z nejstarších na světě. V minulosti se však Mária Gálová angažovala i v jiných oblastech kultury.  V letech 1994 – 2002 pracovala na Pražském Hradě, kde se zabývala produkcí velkých kulturních a uměleckých akcí, jako jsou festivaly Struny podzimu či Letní shakespearovské slavnosti.



Michal Lázňovský

Michal Lázňovský je vedoucím Katedry produkce Divadelní fakulty AMU. Zároveň je i ředitelem studentského divadla DISK. Jeho aktivity na poli kultury jsou ovšem širší. Vedl vlastní uměleckou agenturu, v letech  2007-2010 byl členem grantové komise Ministerstva kultury ČR, od roku 2007 je předsedou správní rady Zahrada o.p.s. Věnuje se i umělecké činnosti – psaní scénářů, dramaturgii či tvorbě překladů.



Vladimír Železný

Vladimír Železný začínal svoji kariéru jako novinář a redaktor Československé televize.  Od roku 1993 stál v čele TV Nova, první soukromé celoplošné televizní stanice u nás. Později se věnoval politice – jako senátor a poslanec Evropského parlamentu. Od listopadu 2013 působí jako televizní ředitel v TV Barrandov. Vladimír Železný je ovšem také významným sběratelem výtvarného umění. Hodnota jeho sbírky, zahrnující díla Fr. Kupky, E. Filly, Toyen či O. Kokoschky, se odhaduje na několik miliard korun.

(dan)