Na výstavě Fetiš modernity najdete unikátní ghanskou rakev ve tvaru mobilního telefonu

21. 8. 2012 | Ručně malované dřevěné rakve v podobě mobilů, aut nebo šicích strojů z Ghany jsou dokladem prolínání tradičních zvyků a „moderní“ spotřební kultury.

pohled do sálu výstavy Fetiš modernity

Národní muzeum – Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur právě hostuje úspěšnou mezinárodní výstavu Fetiš modernity. Najdete tu krom jiného unikátní pohřební schránku z ghanského regionu Accra, který obývá etnická skupina Ga-Adangbe, známá svými průvody a pohřebními oslavami, při nichž se vystavuje barevná rakev přibližující osobnost zesnulého člověka.

Pro obyvatele ghanského regionu Accra je pohřeb nejen časem smutku a loučení, ale i důvodem k oslavě. Věří totiž, že smrt je začátkem dalšího života v novém světě. Proto zde lidé chtějí oslavit a poctít milovaného zesnulého člověka a poslat jej do dalšího života v rakvi, která by vypovídala o jeho osobnosti, povolání nebo sociálním postavení, a která je zároveň i vkladem do jeho dalšího života.

Rybáři jsou pohřbíváni v rakvích ve tvaru barevných ryb, řidiči jsou vypraveni na poslední cestu v rakvích, které vypadají jako auta oblíbených značek.

Rakev zesnulé švadleny může vypadat jako šicí stroj a pěstitel kávy naposledy spočine třeba v rakvi ve tvaru kávového zrna.

Některé rakve odkazují na místní představy o zvířatech a jejich vlastnostech. Želva nebo had například prý vždy dosáhnout svého cíle, i když se k němu blíží pomalu. Tyto vlastnosti obyvatelé Accra připisují i právníkům, a proto jsou jejich rakve často stylizovány právě do podoby těchto plazů.

Kvočna symbolizuje starostlivou mateřskou péči a rakev zpodobněná coby kvočna bývá určena pro ženu, která měla hodně dětí. Tvar rakve může dokonce odkazovat na zlozvyky a neřesti zesnulého, třeba na přílišné kouření nebo holdování alkoholu.

Barevná rakev z Ghany ve tvaru mobilního telefonu je jedním z mnoha pozoruhodných předmětů, které si až do 16. září můžete prohlédnout na výstavě Fetiš modernity v Náprstkově muzeu. Uvidíte zde i další příklady „hybridní“ kultury globalizovaného světa: například dřevěné bitevní štíty z Papuy-Nové Guiney s vyobrazením komiksového hrdiny Phantoma či nástěnný kalendář, na kterém Ježíš poráží Satana – v boxu.

 

Informace o vstupném, otevírací době a o doprovodných programech k výstavě Fetiš modernity naleznete na www.nm.cz

 

 

(Pet)