Sbírky muzea obohatila tvorba Dany Puchnarové

18. 7. 2016 | Kolekce originální knižní tvorby malířky, grafičky a ilustrátorky Dany Puchnarové (*1938) je cenným novým přírůstkem do sbírek oddělení knižní kultury Knihovny Národního muzea. V rozsáhlém souboru lze nalézt ilustrace, přípravné studie i návrhy knižních úprav – přebalů, knižních vazeb, edičních značek, typografie; dále pak exlibris, návrhy plakátů i korespondenci s nakladateli.

Obálka knihy. Přebal. Parnicki, Teodor: Stříbrní orli. Praha: Vyšehrad, 1982.

Součástí kolekce prací Dany Puchnarové jsou například návrhy obálek pro Státní nakladatelství krásné literatury a umění (později Odeon) z 60. let 20. století, návrhy knižních úprav pro nakladatelství Vyšehrad ze 70. a 80. let 20. století, návrhy pro Ústřední církevní nakladatelství či makety sbírek autorčiných veršů – Na prahu zamlčení a Naděje v proměnění. Kolekce obsahuje i řadu nerealizovaných návrhů a nepoužitých variant úprav publikací.

Soubor děl Dany Puchnarové velmi dobře dokumentuje nelehkou práci knižního grafika (úpravce) a ilustrátora.

Motiv ražby na vazbu a pro přebal – grafický list. Lošťák, Radoslav: Sníh pro příští noc. Hradec Králové: Kruh, 1968. S pokyny pro zhotovení ražby.Dochované makety knižních vazeb, přebalů či vnitřních částí knihy dokládají náročné postupy při předtiskové přípravě knihy, především v době před nástupem digitálních technologií. Předlohy jsou často opatřeny poznámkami a pokyny pro sazeče, tiskárnu i knihárnu. Porovnáním s nátisky, které jsou rovněž součástí kolekce, či s hotovými knihami je dobře vidět, jak se původní návrhy shodují či naopak liší od výsledné podoby publikací. Nepoužité varianty návrhů dokumentují, které výtvarné řešení bylo vybráno jako nejvhodnější a které bylo oproti tomu zamítnuto například pro přílišnou výraznost provedení. Výtvarnice je u řady knih autorkou jak grafické úpravy (přebalu, vazby a vnitřního výtvarného řešení publikace), tak i ilustrací. Tyto výtvarné práce na knize bývají často záležitostí dvou profesionálů – úpravce a ilustrátora; Dana Puchnarová ovládá obě profese velmi dobře sama.

Návrh přebalu. Nátisk přebalu v jedné barvě (hnědé), s předlohou pro další část motivu a část typografie. Dobraczyński, Jan: Modré přilby na přehradě. Praha: Vyšehrad, 1976. S pokyny pro zhotovení reprodukce a s korekturou.

Obrázek. Přebal. Mertl, Věroslav: Nám po tomto putování. Praha: Vyšehrad, 1974.Mezi upravované tituly, k nimž Národní muzeum získalo originální předlohy, patří například Stříbrní orli od Teodora Parnického (Vyšehrad, 1982), Modré přilby na přehradě od Jana Dobraczyńského (Vyšehrad 1976), Sníh pro příští noc od Radoslava Lošťáka (Kruh, 1968), dvě publikace od Věroslava Mertla – Poledne (Vyšehrad, 1971) a Nám po tomto putování (Vyšehrad, 1974) nebo Věčnost začíná dnes od Friedricha Heera (Ústřední církevní nakladatelství, 1970).

Dana Puchnarová studovala na Střední odborné škole výtvarné v Praze (1953–1957) a na Akademii výtvarných umění v Praze (1958–1964). Její práce jsou zastoupeny v českých i zahraničních sbírkách. Své dílo rovněž mnohokrát prezentovala na autorských i kolektivních výstavách. Kromě knižní tvorby a volné grafiky a malby se věnuje také tvorbě literární i realizacím pro architekturu.

 

 

Autorka článku je Veronika Botová z Knihovny Národního muzea

Kompletní soubor knižních prací Dany Puchnarové ve sbírkách Knihovny Národního muzea lze on-line prohlížet zde.

gallery


 

Kam dál?

VIDEO: Tisky ze 16. století odhalují svá tajemství

VIDEO: Na návštěvě u výtvarníka Stanislava Kolíbala

(EK)